Francuski filozof, fizičar, matematičar i utemeljitelj analitičke geometrije rođen je 31. ožujka 1596. u seocetu Le Haye (Le Ej) - danas mjesto nosi naziv Descartes - u pokrajini Touraine (Turena), gdje se uz ribom bogatu rijeku Loireu (Loaru) nižu dvorci tada moćnih i samovoljnih prinčeva. Descartes je imao mirno i lijepo djetinstvo, mada mu je majka umrla kada je imao skoro godinu dana. Uz baku i djeda najveće zasluge za to imao je njegov otac, nasljedni plemić Joachim Descartes, čovjek srednjeg imovnog stanja koji je imao napredna shvaćanja u pogledu odgoja djece.
U tim godinama on će mladog filozofa upoznati s osnovnim pojmovima iz
raznih područja znanosti i života. Veoma brižno Descartesov je otac odabrao
svome sinu školu, odlučivši se za jezuitski koledž u La Flécheu (La Flešu),
na čijem je čelu bio njihov dalji rođak, pametni i uviđavni P. Charle (Šarle),
koji je oslobodio dječaka napornih jezuitskih vježbi podredivši sve prema
naklonostima dječaka. U takvoj atmosferi mladi Descartes je brzo skrenuo
pozornost na sebe, kako svojom mudrošću tako i dugim spavanjem. U krevetu
je ostajao dugo nakon što bi se probudio, i tu će osobinu zadržati cijeloga
života. Tvrdeći da u raskošnom miru sna mašta najživlje radi, a koncentracija
postaje oštra kao brijač, zasjeca duboko ispod opne vanjštine i privida.
Jačajući postupno svoje tijelo i razvijajući duh Descartes je postao skladno
razvijena ličnost, vjerna tradiciji ali sposoban biti i te kako kritičan
prema svemu što ga okružuje i što je naslijedio. Ta se kritičnost doduše
nije protezala na religiju u kojoj je Descartes uvijek bio i ostao smjerni
katolik. U jezuitskom koledžu Descartes je izvanredno dobro naučio klasične
jezike - grčki i latinski kao i sve drugo što je bilo predviđeno programom.
Ali više od svega briljirao je u geometriji, koja mu se činila najznačajnijim
područjem djelatnosti ljudskoga duha.
Završivši koledž kod jezuita nastavio je školovanje na Sveučilištu u Poitiersu
(Poatije), gdje je primio diplomu civilnog i kanonskog prava 10. studenog
1616. godine. U to vrijeme o njemu se inače veoma malo zna. Studentske je
godine izgleda proživio kako i dolikuje imućnijim studentima punog džepa
i glave - provodio se i lumpovao, volio lijepe žene, jahao i mačevao se.
Na jednoj strani postigao je u znanosti sve što se moglo u školi onoga vremena,
bio je uvijek među najboljima. S druge strane upoznao je svakodnevni život
mladog svijeta poštujući maksimu: upoznaj pa sudi. Upoznao je i donio odluku
bez osude društva koje je napustio. Život tog društva učinio mu se praznim
i dosadnim. Da li je tu u njegovom duhu zaiskrila jezuitska zapovijed maksimalnog
napora za tijelo i duh ili više bila u pitanju unutarnja potreba za čistim
prostorima tijela i duha, promjenama koje će izvana odagnati samotnost,
a iznutra osigurati integritet ličnosti nikada nećemo saznati. Osjećao je
potrebu za širenjem vidika i drukčijih poznanstava. Vojska je u to vrijeme
bila mjesto gdje su se skupljali pustolovi i učenjaci, matematičari i probisvjeti,
ljudi željni bogatstva, znanja i krvi.
Stupivši u vojsku Descartes je u garnizonskom životu našao ono što je
tražio, barem u prvo vrijeme. Upoznao je vojne vještine ali i sklopio poznanstvo
s matematičarem I. Beckmanom, s kojim će raspraviti mnoga pitanja iz matematike,
glazbe, poezije i ezoterizma. Bilo je to iskreno prijateljstvo bez obzira
na kasniju zavist koju je Beckmann osjećao prema Descartesovoj slavi. Tih
godina Descartes putuje između Danske, Nizozemske i njemačkih državica izoštravajući
svoj duh i trpeći iskušenja među kojima je najčuvenije ono koje proisteklo
iz sekte Ruža i križ (Rosenkreuzer ili Rosicrucians). Možda se Descartes
i divio mističarima ove sekte ali teško da im je ikada pripadao. On je bio
pravovjeran i protureformacijski raspoložen premda istovremeno nije pridavao
veći značaj vjeri u svom životu.
U noći uoči Svetog Martina (10 na 11. studenog 1619.), Descartes je usnio
tri čudnovata sna koji su izmijenili njegov dotadašnji život preobrativši
ga od skeptika u čovjeka koji je tragao za istinom kao najvišim izrazom
ljudskosti što se tek kao takva treba sjediniti s Bogom. U prvom snu bijaše
nošen strašnim vjetrom trpeći bol u desnoj strani i poskakujući na lijevoj
nozi. Vjetar ga je okretao kao čigru. Jedvice se uspio otrgnuti tom zlom
vjetru odjurivši u kapelu koledža koji se našao u blizini. Drugi san predstavlja
dopunu prvog. Poslije grdne buke Descartes se budi, a cijela njegova soba
svjetluca kao da je obasjana krijesnicama; nakon tri treptaja očnih kapaka
svjetlucanje prestaje. I treći san, najučniji i najsimboličniji pokazuje
koliko je Descartes bio pod utjecajem pjesničke umjetnosti. U tom snu nailazi
na zbirku stihova pod naslovom "Corpus Poetarum" i na stih "Quod
vitae sectabor iter?" (Koji ću put slijediti u svom životu?),
a zatim na pjesmu koja je počinjala sa "Est et Non", pjesnika
pitagorejca Ozona. Ova tri sna, svaki za sebe, uobličili su njegov filozofski
i poetski put kroz težnju ka istini. Od tog vremena upornošću i disciplinom
koja će kasnije kao filozofski i moralni stav biti po njemu nazvana kartezijanstvo
Descartes je počeo studije iz različitih područja znanosti objedinjavajući
ih čvrstom logikom jednog od posljenjih univerzalnih mislilaca.
Mijenjajući mjesto boravka i vojske Descartes dospijeva u vojsku koja opsjeda
Prag. Slijede lutanja po raznim europskim gradovima. Međutim malo-pomalo
Descartes shvaća kako mu od svih zemalja najviše odgovara Nizozemska. Tu
će obitavati skoro dvadeset godina seleći se iz mjesta u mjesto, izbjegavajući
poznanike i gnjavatore, osiguravajući sebi mir potreban za visoki umni rad
i stvarajući od svog života mit. "Treba mi mnogo sna i odmora",
piše on svojim brojnim znancima. "Ja ne radim mnogo, radim intezivno",
dodaje. Dnevno po deset sati provodi u krevetu. Tih godina ne zna se mnogo
o njegovom ljubavnom životu, ali kako piše u jednoj njegovoj biografiji
"bio je čovjek, pa je imao i dijete" koje se rodilo 1635. i kršteno
je imenom Francine (Fransin). Djevojčica je bila plod ljubavi Descartesa
i njegove sluškinje Helene. Ta će mu djevojčica donijeti mnogo radosti i,
tim više, ponor boli kada je umrla 1640. nešto prije nego što će umrijeti
Descartesov otac. Te dvije smrti potresle su duboko velikog mislioca i još
čvršće ga vezale za njegov rad. Objavivši svoje prvo djelo "Rasprava
o metodi" (Discours de la Méthode) u Leiden (Lajden) 1637.,
pisanu na francuskom jeziku s dodacima "Dioptrija", "Meteori"
i "Geometrija". Descartes tada postaje slavan. Ali više nego ikad
ranije on žudi za slobodom i samostalnošću. Društvo uopće ne podnosi, a
s prijateljima kontaktira samo preko pisama. Više nego ranije potrebni su
mu san, odmor i spokoj. U Parizu objavljuje "Meditacije", primjer
briljantne primjene svoje čvrste logike. U Descartesov život ući će 1643.
jedna mlada žena, princeza Elizabeta, kćerka izbornog kneza i nekadašnjeg
češkog vladara. Iako ju je primio skeptično, Descartes je morao priznati
kako ta žena zna mnogo i posjeduje oštroumnost koju treba zaposliti kako
bi pobjegla od kaćiperstva. Sve do svoje smrti pisaće joj duga i ispovjedna
pisma, prihvaćajući njezino prijateljstvo kao dopunu svog samotničkog života.
Zašto je i pored sve svoje nezavisnosti, slave i ugleda koje je imao prihvatio
otputovati u hladnu i negostoljubivu Švedsku teško je odgonetnuti. Švedska
je bila moćna zemlja, njome je upravljala mlada kraljica Christina, o kojoj
su Europom kružile priče začinjene divljenjem i zavišću. U jednom pismu
Descartes piše pred putovanje u Švedsku: "Ali ja priznajem da kao čovjek
koji je rođen u vrtovima Touraine i koji je sada u zemlji gdje, ako nema
toliko meda koliko je Bog obećao Izraelcima, vjerovatno ima više mlijeka,
ne mogu se tako lako odlučiti napustiti je da bih živio u zemlji medvjeda,
među stijenama i glečerima." Ipak ukrcao se na brod koji je kćerka
Gustava Adolfa poslala po njega osobno. Za tri tjedna putovanja kapetan
broda je o plovidbi i svemu što treba znati jedan kapetan broda zahvaljujući
Descartesu naučio više nego što je on uspio naučiti tijekom cijelog svog
dotadašnjeg pomorskog života. Tako je Descartes stigao do svoje mlade mučiteljice
koja će poslije odlaska s prijestola lutati europskim metropolama vodeći
raskalašeni život, bludničeći s muškarcima i ženama. Sa svoje 23 godine
ona je u vrijeme Descartesova dolaska već 17 godina bila na prijestolju
s navikama kakve prosječan čovjek jedva može razumjeti, a kamoli imati.
Spavala je samo pet sati dnevno, živjela je u hladnim prostorijama kao Andersenova
Snježna Kraljica gdje je održavala i sjednice vlade.
U pismima svojoj prijateljici Elizabeti Descartes se žali na kukavni život
koji nikako ne uspijeva srediti. On bi htio da ga kraljica otjera s dvora
ali njoj to nije ni na kraj pameti. I tako je kraj neminovno došao jer zima
1649./1650. bila je strašna, a Christina nije dopuštala da se potpali peć
u njenoj knjižnici. Descartes je cvokotao ali nije se žalio. Posljedica
je bila upala pluća i bolesnička postelja. Odbijao je pomoć lječnika nazivajući
ih praznoglavnim šarlatanima. Uzdao se u snagu svoje volje ali nije uspio
- izdahnuo je daleko od rodne Touraine 11. veljače 1650. u Stockholmu.
Nema komentara:
Objavi komentar